wtorek, 8 sierpnia 2017

Wolne i otwarte modele biznesowe

   Z poczucia pewnej kontuacji i zamknięcia cyklu o modelach biznesowych dla czystego porządku jeszcze dwa z nich. Oba dość często wykorzystywane w przez wnioskodawców w Ramowym Programie Komisji Europejskiej Horyzont 2020.

Schemat Free, pierwotna propozycja wartości o wysokiej cenie i kosztach jest skierowana do płacących klientów. Wysoka cena jest zaporowa i zniechęca klientów mniej zamożnych. Oferuje się więcej propozycji wartości do różnych segmentów klientów, które generują odmienne strumienie przychodów. Gdzie przynajmniej jedne z segmentów klientów może w sposób ciągły korzystać z oferty bez opłat. Koszt obsługi niepłacących klientów pokrywane są przez inny element modelu biznesowego lub inny segment klientów. Celem jest przyciągnięcie dużej liczby użytkowników.
    1. Podstawowa oferta za free za więcej trzeba zapłacić
    2. Firma pisze oprogramowanie na bazie open source, stabilne i mające wsparcie techniczne, pozyskuje darmowe wsparcie przez osoby udoskonalające produkt, a sprzedaje usługę serwisową w postaci rocznej subskrypcji, uzyskuje dostęp do najnowszych wersji z nieograniczonym wsparciem oraz  z poczuciem bezpieczeństwa związanego z faktu posiadania bezpośredniego kontaktu z prawnym właścicielem produktu.
Lean Canvas Model
Darmowa oferta pojawia się w różnych schematach biznesowych. Gazeta „Metro”, Skype, Gillette (Maszynki i ostrza), gdzie pojawia się pod schematem przynęty i haczyka.

„Każda działalność biznesowa, która ulega cyfryzacji, w pewnym momencie staje się darmowa”

   Otwarte modele biznesowe mogą zostać wykorzystane w celu tworzenia lub wychwytywania wartości w drodze regularnej współpracy z zewnętrznymi partnerami. Wyróżniamy modele typu z zewnątrz do środka, w których firma wykorzystuje pomysły zewnętrzne. W zakresie tworzenia propozycji wartość, jako wyników prac B&R pomysły powstają wewnątrz firmy i wewnątrz są wykorzystywane. Prowadzenie prac B&R jest jednak kosztowne, więc firma podejmując współpracę z zewnętrznym podmiotem realizującym takie prace B&R wzmacnia swoją propozycję wartości. Następuje to też w drodze współtworzenia (co-creation). Gdzie poprzez dobrze spożytkowaną informację zwrotna od klientów tworzy się nowa lub ulepszona propozycję wartości. Innym modelem w tym schemacie jest modele typu ze środka na zewnątrz, w których przekazuje podmiotom z zewnątrz pomysły niewykorzystane w ramach organizacji.  Sprzedaż lub licencjonowanie tych innowacji daje dodatkowe źródło przychodów.

To będzie na tyle jeżeli chodzi o BMC i jego standardowe modele. Można nimi się wspomagać, przy projektowaniu swojego biznesu lub wykorzystać dla modyfikacji. Oczywiście model te można łaczyć, byle zdroworozsądkowo, pamiętając przy tym np. że najlepszy model do tworzenia innowacji przełomowej jest model koorporacji rozdzielonej lub Lean Canvas Model.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz