Z poczucia pewnej kontuacji i zamknięcia cyklu o modelach biznesowych dla czystego porządku jeszcze dwa z nich. Oba dość często wykorzystywane w przez wnioskodawców w Ramowym Programie Komisji Europejskiej Horyzont 2020.
Schemat Free, pierwotna
propozycja wartości o wysokiej cenie i kosztach jest skierowana do płacących
klientów. Wysoka cena jest zaporowa i zniechęca klientów mniej zamożnych.
Oferuje się więcej propozycji wartości do różnych segmentów klientów, które generują
odmienne strumienie przychodów. Gdzie przynajmniej jedne z segmentów klientów
może w sposób ciągły korzystać z oferty bez opłat. Koszt obsługi niepłacących
klientów pokrywane są przez inny element modelu biznesowego lub inny segment
klientów. Celem jest przyciągnięcie dużej liczby użytkowników.
- Podstawowa oferta za free
za więcej trzeba zapłacić
- Firma pisze
oprogramowanie na bazie open source, stabilne i mające wsparcie
techniczne, pozyskuje darmowe wsparcie przez osoby udoskonalające
produkt, a sprzedaje usługę serwisową w postaci rocznej subskrypcji,
uzyskuje dostęp do najnowszych wersji z nieograniczonym wsparciem
oraz z poczuciem bezpieczeństwa
związanego z faktu posiadania bezpośredniego kontaktu z prawnym
właścicielem produktu.
![]() |
Lean Canvas Model |
Darmowa oferta pojawia się w różnych schematach biznesowych.
Gazeta „Metro”, Skype, Gillette (Maszynki i ostrza), gdzie pojawia się pod
schematem przynęty i haczyka.
„Każda działalność
biznesowa, która ulega cyfryzacji, w pewnym momencie staje się darmowa”
Otwarte modele
biznesowe mogą zostać wykorzystane w celu tworzenia lub wychwytywania
wartości w drodze regularnej współpracy z zewnętrznymi partnerami. Wyróżniamy
modele typu z zewnątrz do środka, w których firma wykorzystuje pomysły
zewnętrzne. W zakresie tworzenia propozycji wartość, jako wyników prac B&R
pomysły powstają wewnątrz firmy i wewnątrz są wykorzystywane. Prowadzenie prac
B&R jest jednak kosztowne, więc firma podejmując współpracę z zewnętrznym
podmiotem realizującym takie prace B&R wzmacnia swoją propozycję wartości.
Następuje to też w drodze współtworzenia (co-creation). Gdzie poprzez dobrze
spożytkowaną informację zwrotna od klientów tworzy się nowa lub ulepszona
propozycję wartości. Innym modelem w tym schemacie jest modele typu ze środka
na zewnątrz, w których przekazuje podmiotom z zewnątrz pomysły niewykorzystane
w ramach organizacji. Sprzedaż lub
licencjonowanie tych innowacji daje dodatkowe źródło przychodów.
To będzie na tyle jeżeli chodzi o BMC i jego standardowe modele. Można nimi się wspomagać, przy projektowaniu swojego biznesu lub wykorzystać dla modyfikacji. Oczywiście model te można łaczyć, byle zdroworozsądkowo, pamiętając przy tym np. że najlepszy model do tworzenia innowacji przełomowej jest model koorporacji rozdzielonej lub Lean Canvas Model.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz