Propozycja wartości to praca jaką firma wykonała za konkretnego klienta rozwiązując jego problemy i realizując jego potrzeby. Praca to produkt lub usługa za którą klient nam zapłaci w tej lub innej formie (NIE MA DARMOWYCH OBIADÓW). Najczęstszymi elementami generującymi wartości zaspakajające klienta są: nowość, wydajność, dostosowanie do indywidulanych potrzeb, skuteczność, projekt, marka i status, cena, niższe koszty, niższe ryzyko, dostępność, wygoda i użyteczność.
Kanały dystrybucji: są
elementem, który opisuje w jaki sposób firma komunikuje i dociera do
segmentu klientów, aby dostarczyć wartość. Większość kanałów realizuje te
5 funkcji:
- Dają klientom informację o produktach i usługach
firmy
- Udostępniają narzędzia oceny propozycji wartości
przez klientów
- Umożliwiają kupno produktów lub usług firmy
- Realizują dostawę propozycji wartości dla klienta
- Dostarczają po sprzedażowe wsparcie
Aby kanał zrealizował
te funkcje powinniśmy odpowiedzieć na następujące pytania:
- Jak
podnosimy wśród klientów świadomość
produktów i usług firmy ?
- Jak
pomagamy klientom sformułować opinię
na temat propozycji wartości ?
- Jakie
stwarzamy klientom możliwości zakupu
konkretnego produktu lub usługi ?
- Jak
realizujemy propozycję wartości
?
- Z
jakiego wsparcia klient może
korzystać po dokonaniu zakupu ?
Kanały
mogą być własne lub zewnętrzne, mogą mieć charakter kanałów bezpośrednich lub
pośrednich np. przez sieć sprzedawców detalicznych. Z reguły korzystanie z
kanałów partnerskich prowadzi do obniżenia marży zysku. Kanały własne mogą być
z kolei bardziej kosztowne. Kanały
dystrybucji i relacji z klientami powinny być zintegrowane ze sobą i wpisane
w zasady postępowania z klientami.
Segmenty klientów: opisujemy
tutaj grupy klientów, których uznajmy za osobne segmenty. Aby daną grupę
klientów uznać za oddzielny segment klientów, muszą spełniać oni następujące
warunki:
- Ich potrzeby wymagają sformułowania szczególnego
rodzaju oferty i uzasadniają powstanie takiej oferty
- Trzeba dotrzeć do nich za pośrednictwem innych
kanałów dystrybucji
- Powstają nowego rodzaju relacje
- Przynoszą odrębny poziom rentowności
- Są skłonni płacić za inne aspekty propozycji
wartości
Biorąc
to pod uwagę firma powinna zdecydować, które segmenty klientów obsługuje a
które nie. Klienci stanowią oś każdego przedsięwzięcia, a zwłaszcza ich rentowność
to smar na którym porusza się cała firma. Określenie segmentu decyduje o
relacjach i kanałach, przychodach i kosztach wpływa na cały model biznesowy. W
zależności dla kogo tworzymy wartości wyróżniamy różne zasady segmentowania
klientów:
- Rynek
masowy
- Rynek
niszowy
- Segmentacja
rynku w zależności od różnych potrzeb klientów chrakteryzujących się odmiennymi
potrzebami i problemami. Np. bankowość detaliczna, prywatna bankowość.
- Dywersyfikacja
to dwa i więcej zupełnie odrębnych rynków klientów, każdy z nich ma
zupełnie inne potrzeby i problemy.
- Wielostronna
platforma (wielostronny rynek). Na przykład organizator targów musi z
jednej strony przedstawić propozycję wartości dla wystawców, a drugą dla
zwiedzających.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz