Kontynuując temat schematów modelu biznesu w oparciu o BMC przyjrzymy się teraz schematowi platformy
wielostronnej. Skoro spodobał post, gdzie posłużyłem się obrazem
Turnera, aby z ilustrować innowację burzącą, teraz wykorzystam mojego kolejnego
ulubionego malarza, XVI wiecznego flamandzkiego mistrza pędzla Pieter'a Bruegel’a
(młodszego) [piter brojgl]. zwanego Piekielnym, ze względu na tematykę obrazów.
W tym wypadku posłużymy się właśnie „platformą” piekielną, czyli jak uciec od
piekła. Artysta, pewnie nie myślał, że tak go niecnie wykorzystam, choć, pewnie
by zrozumiał, sam prowadził swego rodzaju rodzinnie powiązany malarski biznes.
Najogólniej platforma
wielostronna, to miejsce do kontaktów w jednym miejscu ludzi, którzy siebie i
swoich usług, bądź towarów potrzebują.
Znakomitą tego ilustracją jest „Siedem
aktów miłosierdzia” ("The Seven Acts of Charity") Pieter’a Bruegl’a w
pewnym sensie pierwowzoru wielokrotnej platformy transakcyjnej, gdzie
pośrednikiem i właścicielem jest Bóg. W tamtych czasach piekło i niebo nie było
metafizyką, ale czymś jak najbardziej rzeczywistym i nieodległym. Mamy oto obraz
przedstawiający ówczesną platformę wielostronną. Z jednej strony osoby, które
realizują swoją potrzebę dostania się do nieba poprzez spełnienia dobrych
uczynków: głodnych nakarmić, spragnionych napoić, nagich przyodziać, podróżnych
w dom przyjąć, więźniów pocieszać, chorych nawiedzać, umarłych pogrzebać. Z drugiej
strony właśnie ludzi potrzebujących ich „usług” , a tytułową platformą, miejscem
realizacji transakcji jest małe miasteczko. (Przykład ten w jednym
punkcie realizuje dwie potrzeby dającego usługi, a żadnej przyjmującego(za życia
przynajmniej), ale cóż jak wszyscy wiedzą, życie nie jest idealne. Podobna
sytuacja, zresztą często zachodzi w istniejących platformach wielostronnych, kiedy
jedna ze stron nic nie zyskuje, bezpośrednio.) Jeżeli, ktoś będzie dociekliwy i
spyta się gdzie na tym obrazie jest pośrednik do odsyłam do myśli „obraz
przeważnie kryje zawsze coś, co trzeba zrozumieć, ponad tym, co zostało
namalowane”.
Schemat platformy
wielostronnej wykorzystujemy albo na etapie tworzenia modelu biznesowego nowego
przedsięwzięcia albo poprzez wykorzystanie istniejącej strony internetowej, aby
na jej bazie zbudować przestrzeń do wielostronnych relacji. W sytuacji
wyjściowej mamy propozycję wartości skierowaną do jednego segmentu klientów
poprzez naszą stronę www. Nowa grupa klientów chciałby skorzystać z dotychczasowej
bazy klientów i zaoferować im inną propozycję wartości. Takie platformy mają
wartość dla jednej grupy klientów tylko pod warunkiem, że istnieje możliwość
nawiązania kontaktu z drugą grupą. Tak jak spełniający dobre uczynki z potrzebującymi.
Platforma generuje wartość, stwarzając warunki do interakcji przedstawicielom
różnych grup. Platforma zyskuje na wartości, przyciągając nowych użytkowników, tych
spragnionych „nieba” bądź pocieszenia. O ile tak ułożymy relacje uczestników
platformy jak przedstawił je Pieter Bruegel to wykorzystamy zjawisko efektu sieci
i odniesiemy sukces.
Efekt
sieciowy (efekt usieciowienia, network effect, network externalities).
Pojęcie to oznacza sytuację, w której wartość dla klienta zależy od liczby
użytkowników danego produktu, w szczególności - wzrasta przy rosnącej liczbie
użytkowników. Efekt sieciowy występuje najczęściej w przypadku produktów i
usług związanych z internetem lub nasyconych technologiami teleinformacyjnymi,
rzadziej dotyczy produktów tradycyjnych. Wykorzystywany jest w różnego rodzaju
produktach służących do komunikowania się (telefon, telefaks, komunikatory
internetowe), miejscach umożliwiających interakcję między użytkownikami (aukcje
internetowe, fora dyskusyjne, serwisy społecznościowe), a także produktach
opartych na pewnego rodzaju standardzie (oprogramowanie, nośniki pamięci).
Platformy wielostronne charakteryzują się
następującymi cechami:
- Istnieją przynajmniej dwie rozłączne grupy klientów. Jedną
grupą mogą być osoby sprzedające na aukcjach internetowych, drugą -
kupujący. Klienci nie są na stałe przypisani do jednej z grup. Kupujący na
aukcjach internetowych mogą być również sprzedającymi. Z punktu widzenia
jednej transakcji klient może być albo kupującym, albo sprzedającym.
- Istnieje wielostronny (zewnętrzny) efekt sieciowy pomiędzy
powyższymi grupami klientów. Wzrost liczby klientów jednej grupy zwiększa
korzyści dla klientów z drugiej. Atrakcyjność sprzedawania na aukcji
internetowej wzrasta wraz z rosnącą liczbą klientów. Analogiczna sytuacja
ma miejsce w przypadku wzrostu liczby sprzedających.
- Istnieje pośrednik obsługujący powyższe grupy klientów i wykorzystujący wielostronny efekt sieciowy. Sprzedający i kupujący mogliby zawierać transakcje bez pośrednika, jakim jest serwis aukcyjny, jednakże ze względu na koszty transakcyjne nie robią tego. Pośrednik zmniejsza koszty transakcyjne oraz dokonuje internalizacji efektów zewnętrznych, a więc pozwala kupującym i sprzedającym czerpać korzyści z efektów sieciowych.
Najczęstszym przykładem platformy wielostronnej są oczywiście wszelkiego rodzaju strony aukcyjne, ale specjalnie odniosłem się do malarstwa, aby połączyć moje przyjemne z czytelnika pożytecznym, a może też przyjemnym ?



Brak komentarzy:
Prześlij komentarz