Ten post dotyczy opisów bloków w Business Model Canvas, który opisałem w tym miejscu.
Kluczowe zasoby –
są to najważniejsze źródła, dzięki którym firma wykonuje propozycji wartość.
Realizuje prace na rzecz klienta zaspokajając jego potrzeby. Kluczowe zasoby
mogą być różne w zależności od modelu biznesowego BMC czy też Lean Canvas, dla jednego mogą to być
ludzie, a dla drugiego infrastruktura. Należy określić bez jakich zasobów firma nie mogłaby
zrealizować swojej misji.

Możemy wyróżnić następujące rodzaje zasobów:
Zasoby fizyczne – urządzenia, budynki, pojazdy,
systemy, sieć dystrybucji
Zasoby intelektualne – marka, własność
intelektualna, prawa autorskie, patenty, bazy danych
Zasoby ludzkie – dla niektórych modeli
biznesowych zasoby ludzkie są kluczowe, dla innych nie tak bardzo istotne, ale
w każdym modelu występują. Tam gdzie konieczna jest wiedza i kreatywność,
bezpośredni kontakt z klientem te zasoby są najbardziej pożądane. Ich budowanie
trwa dłużej niż zasobów fizycznych.
Zasoby finansowe – realizacja propozycji
wartości wymaga gotówki i innych instrumentów finansowych.
Kluczowe działania – są to takie działania, które mają
zasadnicze funkcje dla realizacji propozycji wartości i działalności firmy.
Generują przychody, obsługują relacje z klientami, kanały dystrybucji. W
zależności od rodzaju firmy i jej modus vivendi mają różny charakter.
Produkcja, rozwiązywanie problemów, platforma lub sieć.
Produkcja to nic
innego jak projektowanie, tworzenie oraz dostarczanie produktów w określonych
ilościach i jakości.
Rozwiązywanie
problemów to aktywność polegająca na wsparciu klienta w zrozumieniu
niejasności czy pomoc w nieprzewidzianych sytuacjach. W ten sposób funkcjonują
firmy consultingowe, usługowe, szpitale, instytucje trzeciego sektora
(non-profit). Modele biznesowe wspomnianych organizacji wymagają
aktywności takich , jak zarządzanie wiedzą czy cykliczne szkolenia personelu.
Prowadzenie platformy odnosi się do
firm, których kluczowym zasobem jest właśnie platforma internetowa. Firmy
tworzą platformy do szkoleń, kanałów dystrybucji, relacji z klientami.
Platformy te są ciągle modernizowane. Poszukiwane są nowe techniki i
mechanizmy, aby ułatwić kontakt z klientem. Kluczowe działania tego rodzaju dotyczą zarządzania platformą,
zapewnienia ciągłości usług i promocji własnych rozwiązań.
Kluczowi partnerzy – zasoby spoza firmy i działania zlecane
na zewnętrz. Opisujemy tutaj sieć dostawców i współpracowników, od których
zależy sprawne funkcjonowanie firmy.
Pamiętajmy,
że kluczowi partnerzy mogą też być naszymi klientami.
Z kluczowymi partnerami firmy zawierają sojusze, celem
redukcji kosztów lub aby uzyskać lub udostępnić określone zasoby.
Możemy wyróżnić cztery rodzaje partnerstwa:
· Sojusz strategiczny firm nie będących
konkurentami
· Partnerstwo strategiczne konkurentów
· Wspólne działania zmierzające do stworzenia
nowego modelu biznesu
· Współpracę między dostawcą, a nabywcą, mającą na
celu zapewnienie bezpieczeństwa dostaw.
Oraz następujące powody dla których firmy decydują się na
partnerstwo:
· Optymalizacja korzyści i skali – kiedy
posiadanie wszystkich zasobów i samodzielna realizacja działań jest
nieracjonalna z punktu widzenia firmy. Takie partnerstwo ma zazwyczaj obniżkę
kosztów poprzez skorzystanie z usług outsourcingowych i wspólnej
infrastruktury.
· Obniżenie poziomu ryzyka i niepewności – w
wypadku wprowadzenia na rynek nowej technologii, której samodzielny rozwój
byłby bardzo kosztowny i obarczony dużym ryzykiem. W takich wypadkach firmy
zawierają sojusze, ale konkurują ze sobą już po wprowadzeniu produktu na rynek.
Dobrym przykładem są projekty współfinansowane przez banki, inwestorów czy
fundusze (venture capital, fundusze unijne itp.)
· Przyjęcie konkretnych zasobów lub działań –
kluczowi partnerzy dostarczają kluczowych zasobów, czy wykonują kluczowe
działania, ponosząc ich koszty. Mając na celu uzyskanie przychodów z
działalności związanej z wykonywaniem tych czynności, dostępem do wiedzy,
licencji lub klientów. Powierzenie sprzedaży swoich usług lub produktów
niezależnym agentom. Jednym z takich przykładów może być Uber, który nie ma
własnych samochodów ani kierowców a realizuje usługi transportowe lub booking,
trivago, które nie mają hoteli a zapewniają noclegi milionom osób.
Struktura kosztów – to wszelkie wydatki związane z
korzystaniem z danego modelu biznesowego. Każde z działań, które podejmujemy:
tworzenie i utrzymanie propozycji wartości, relacje z klientami, generowanie
przychodów powoduje koszty. W miarę jak budujemy nasz model biznesowy i
przeanalizowaliśmy już, takie pozycje jak Kluczowe zasoby, Kluczowe działania,
Relacje z klientami, Kanały dystrybucji, Propozycję wartości – struktura
kosztów staje się dla nas oczywista.
Przypisując wartości do struktury kosztów zwracamy uwagę na
to jakie najważniejsze lub największe koszty tworzy nasz model biznesowy. Które
kluczowe zasoby i działania wymagają największych nakładów finansowych.
Modele biznesowe powinny realizować powiązania, które
generują najniższe koszty. Osiąga się to przez stosowanie automatyzacji,
szczupłe zarządzania, outsourcingu. Jednakże są firmy, których model biznesowy polega nie na cięciu kosztów,
ale na większej cenie za propozycję wartości. Dzieje się to wtedy gdy mamy do
czynienia z bardzo atrakcyjnym produktem i wysokim poziomem personifikacji
usług.
Bez względu na to, którą z tych struktur stosujemy koszty
dzielą się na stałe (płace, czynsz), zmienne (proporcjonalne do ilości
wytworzonych propozycji wartości), korzyści skali np. ilości dokonywanych
zakupów, korzyści zakresu wynikające z poszerzenia propozycji wartości i
wykorzystania kanałów dystrybucji i relacji z klientami poprzez takie same
kluczowe działania np. marketingowe.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz