środa, 22 marca 2017

Innowacja we wnioskach o dofinansowanie.

   Projekty mają realizować rozwiązania innowacyjne. Co jest innowacją ? Innowacja to przede wszystkim proces, a nie akt jednorazowy. Innowacja to działanie w którym tworzymy coś nowego, odkrywczego z niczego albo przekształcamy coś istniejącego w coś co będzie z jakiegoś punktu widzenia lepsze, przydatniejsze, efektywniejsze, bardziej funkcjonalne, itd., w obszarze w której tej zmiany chcemy dokonać. 
   Zgodnie z publikacją Oslo Manual, opracowaną przez ekspertów Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju OECD(ang. Organization for Economic Co-operation and Development) i Komisji Europejskiej innowacja, to wdrożenie nowego lub znacząco udoskonalonego produktu (wyrobu lub usługi) lub procesu, nowej metody marketingowej, nowej metody organizacyjnej w praktyce gospodarczej, w organizacji miejsca pracy lub w stosunkach z otoczeniem”.
   
 Minimalnym wymogiem jest, aby produkt/usługa, proces, metoda marketingowa lub organizacyjna były nowe (lub znacząco udoskonalone), a także wdrożone (wykorzystywane w działalności). W konkursach w PO i RPO dzielone są te innowacje na technologiczne, którymi są innowacje produktowe i procesowe, oraz innowacje nie technologiczne czyli marketingowe i organizacyjne. Wymogiem jest aby przynajmniej jedna innowacja technologiczna była w centrum zainteresowań piszącego projekt.
   
   Innowacji nie musimy sami tworzyć (wytworzyć, wymyśleć), możemy ją kupić, a następnie wdrożyć, tak aby nasza działalność na tym zyskała poprzez stworzenie czegoś lepszego, bardziej nowocześniejszego, efektywniejsze, dla nas lub/i dla potencjalnych klientów tych rozwiązań. Oprócz tego, że proponowane rozwiązanie musi być innowacyjne, wg powyższych opisów, to nie powinno być znane, stosowane na terenie regionu lub Polski dłuższej niż 3 lata. 


  Poziom innowacyjności można określić samemu lub w przypadkach wątpliwych zwrócić, się po opinię o innowacyjności danego rozwiązania do instytucji naukowej. Organizatorzy niektórych konkursów wymuszają na potencjalnych beneficjentach sporządzenie takiej opinii o innowacyjności. Opinię taką mogą wydać określone instytucje naukowe, centra badawczo-rozwojowe i stowarzyszeniem naukowo-technicznym o zasięgu ogólnopolskim. Oczywiście za taką opinię trzeba im zapłacić, a często i samemu napisać J. Co najdziwniejsze w tym, że ta opinia dla oceniających wnioski nie jest wiążąca i może być przez eksperta zakwestionowana.

   Większość innowacji ma charakter kontynuacyjny, część jest przełomowa, a tylko niektóre mają charakter burzących rynek (disruptive innovation). O tej topologii  innowacji napiszę w osobnym poście.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz