Projekty
mają realizować rozwiązania innowacyjne. Co jest innowacją ? Innowacja to
przede wszystkim proces, a nie akt jednorazowy. Innowacja to działanie w którym tworzymy coś
nowego, odkrywczego z niczego albo przekształcamy coś istniejącego w coś co
będzie z jakiegoś punktu widzenia lepsze, przydatniejsze, efektywniejsze,
bardziej funkcjonalne, itd., w obszarze w której tej zmiany chcemy dokonać.
Zgodnie z publikacją Oslo Manual, opracowaną przez ekspertów Organizacja
Współpracy Gospodarczej i Rozwoju OECD(ang. Organization
for Economic Co-operation and Development) i Komisji Europejskiej „ innowacja, to wdrożenie nowego lub
znacząco udoskonalonego produktu (wyrobu
lub usługi) lub procesu, nowej metody marketingowej, nowej metody
organizacyjnej w praktyce gospodarczej, w organizacji miejsca pracy lub w
stosunkach z otoczeniem”.
Minimalnym
wymogiem jest, aby produkt/usługa, proces, metoda marketingowa lub
organizacyjna były nowe (lub znacząco udoskonalone), a także wdrożone
(wykorzystywane w działalności). W konkursach w PO i RPO dzielone są te
innowacje na technologiczne, którymi są innowacje produktowe i procesowe, oraz
innowacje nie technologiczne czyli marketingowe i organizacyjne. Wymogiem jest
aby przynajmniej jedna innowacja technologiczna była w centrum zainteresowań
piszącego projekt.
Innowacji nie musimy sami tworzyć (wytworzyć,
wymyśleć), możemy ją kupić, a następnie wdrożyć, tak aby nasza działalność na
tym zyskała poprzez stworzenie czegoś lepszego, bardziej nowocześniejszego,
efektywniejsze, dla nas lub/i dla potencjalnych klientów tych rozwiązań. Oprócz
tego, że proponowane rozwiązanie musi być innowacyjne, wg powyższych opisów, to
nie powinno być znane, stosowane na terenie regionu lub Polski dłuższej niż 3
lata.
Poziom innowacyjności można określić samemu lub w przypadkach wątpliwych
zwrócić, się po opinię o innowacyjności danego rozwiązania do instytucji
naukowej. Organizatorzy niektórych konkursów wymuszają na potencjalnych
beneficjentach sporządzenie takiej opinii o innowacyjności. Opinię taką mogą
wydać określone instytucje naukowe, centra badawczo-rozwojowe i stowarzyszeniem
naukowo-technicznym o zasięgu ogólnopolskim. Oczywiście za taką opinię trzeba
im zapłacić, a często i samemu napisać J. Co
najdziwniejsze w tym, że ta opinia dla oceniających wnioski nie jest wiążąca i
może być przez eksperta zakwestionowana.
Większość innowacji ma charakter kontynuacyjny, część jest przełomowa, a tylko niektóre mają charakter burzących rynek (disruptive innovation). O tej topologii innowacji napiszę w osobnym poście.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz